Odbiór zużytego oleju gastronomicznego

W poprzednim artykule opublikowanym na naszym blogu wyjaśniliśmy czym jest i po czym rozpoznać zużyty olej gastronomiczny oraz jak negatywny wpływ na nasze zdrowie może mieć spożywanie potraw smażonych na takim tłuszczu. O ile w warunkach domowych, gdzie odpad w postaci oleju jest właściwie niewielki, w związku z czym po prostu ląduje w kanalizacji, o tyle lokale gastronomiczne powinny kierować go do utylizacji. Czy zlecanie odbioru zużytego oleju gastronomicznego celem dalszego recyklingu jest konieczne? Kto zajmuje się taką usługą i komu zlecić odbiór oleju z restauracji?

Odbiór oleju posmażalniczego przez firmę zewnętrzną – czy konieczny?

W każdej restauracji, niezależnie od serwowanej kuchni i menu oleje, na czele z rzepakowym, palmowym, słonecznikowym są jednymi z tych produktów, których zużywa się najwięcej. Oleje służą do pieczenia, gotowania, a przede wszystkim głębokiego smażenia mięs, ryb i owoców morza, warzyw. Nic więc dziwnego, że każdego dnia, tygodnia, miesiąca produkuje się ogromne ilości odpadu pod postacią zużytych tłuszczy roślinnych. Wyrzucanie ich do kosza czy kanalizacji skutkowałoby olbrzymimi szkodami dla środowiska naturalnego. Dlatego też według prawa jest to zakazane. Zgodnie z ustawą o odpadach z 2001 roku każdy lokal gastronomiczny jest zobowiązany zlecać odbiór oleju posmażalniczego przez profesjonalną firmę posiadającą wymagane pozwolenia, co do odbioru i transportu oleju właśnie.

Komu zlecić odbiór oleju z restauracji?

Jako, że prawo nakazuje utylizację olejów posmażalniczych z lokalów gastronomicznych, w Polsce istnieje dziś sporo firm, które trudnią się odbiorem oleju z restauracji. Które przedsiębiorstwo zatem wybrać? Godnymi polecenia firmami są te, które nie tylko oferują odbiór zużytego oleju gastronomicznego, ale i dostawę świeżego produktu. Cały proces przebiegać będzie dużo prościej i szybciej, jeśli od przedsiębiorstwa będziemy mogli wypożyczyć specjalne beczki wielokrotnego użytku na zużyty olej. W przypadku dużych, prężnie działających, cieszących się liczną klientelą lokali, ważne, aby taka firma świadczyła swój serwis przynajmniej raz w tygodniu i minimum raz w miesiącu dostarczała świeży olej.