Źródła omega-3

W dzisiejszych czasach, gdy coraz większy nacisk kładzie się na świadome spożywanie poszczególnych produktów i odpowiednie zbilansowanie diety, z całą pewnością słyszeliśmy o tzw. kwasach tłuszczowych omega-3 (a także omega-6). Niewątpliwie wiemy, że są one pożądane w codziennym jadłospisie. W związku z tym, jeśli zależy nam na zdrowiu i dobrym samopoczuciu zapewne poszukujemy produktów z kwasami omega-3, w tym olejów bogatych w omega-3, w których te występują w dużych ilościach. Zanim jednak zaprezentujemy sobie podstawowe źródła omega-3, wyjaśnimy czym są nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i dlaczego odgrywają tak istotną rolę w organizmie człowieka.

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3

Z jakiego powodu produkty z kwasami omega-3 są tak ważne w naszej diecie? Dlaczego warto poszukiwać różnych źródeł omega-3? Otóż, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas dokozaheksaenowy (DHA) i eikozapentaenowy (EPA)) obniżają stężenie triglicerydów we krwi, działają przeciwzakrzepowo, regulują ciśnienie tętnicze, a nawet hamują rozwój choroby niedokrwiennej i wieńcowej serca. Nic więc dziwnego, że nazywane są również niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Niestety, mogą być dostarczane jedynie z diety, ponieważ organizm człowieka nie posiada zdolności samodzielnego ich wytwarzania. Stąd tak ważne, abyśmy znali podstawowe źródła omega-3, zarówno oleje bogate w omega-3, jak i inne produkty spożywcze.

Produkty z kwasami omega-3

Skoro wiemy już co to nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i dlaczego są tak ważne dla organizmu, sprawdźmy, spośród jakich produktów z kwasami omega-3 możemy wybierać. Poza olejami bogatymi w omega-3, do których przejdziemy za moment, cennymi źródłami omega-3 są przede wszystkim tłuste gatunki ryb morskich (łosoś, halibut, śledź, makrela), owoce morza, algi, a także orzechy włoskie, nasiona chia i siemię lniane. Jeśli zależy nam na dostarczeniu swojemu organizmowi nieco nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, warto więc na stałe wprowadzić wymienione produkty do swojej diety.

Oleje bogate w omega-3

Produkty z kwasami omega-3 takie, jak tłuste ryby, owoce morza, algi, orzechy włoskie, nasiona chia czy siemię lniane to oczywiście doskonałe źródła niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niemniej, warto pamiętać o olejach bogatych w omega-3, szczególnie w kwas ALA. Zaliczamy do nich uniwersalny, znajdujący wszechstronne zastosowanie w każdej kuchni olej rzepakowy, a także olej lniany i sojowy.