Smażenie bez tłuszczu – czy jest zdrowe?

Zdrowa i zbilansowana dieta, to podstawa, jeśli chcemy utrzymać prawidłową wagę. Bardzo często dietetycy odradzają smażenie potraw na tłuszczu i w zamian proponują smażenie bez tłuszczu. Czy jednak wszystkie potrawy da się usmażyć nie używając do tego tłuszczu? W jaki sposób prawidłowo smażyć bez tłuszczu – tak, aby potrawa nie była przypalona a jednocześnie, aby zachowała swoje wartości odżywcze? Na te i wiele innych pytań dotyczących smażenia bez tłuszczu, znajdziecie odpowiedzi w naszym artykule.

Smażenie bez tłuszczu – dobierz odpowiednią patelnię

Pierwszym i najważniejszym krokiem, jeśli chodzi o smażenie bez tłuszczu, jest dobór odpowiedniej do tego celu patelni. Potrawy, które przygotowujemy bez tłuszczu, muszą być smażone na patelni, która pokryta jest specjalną, zapobiegającą przywieraniu potraw powłoką. Takie patelnie określa się jako „non-stick”. Smażenie na nich potraw jest w pełni bezpieczne i zdrowe. Jedyny tłuszcz, który poniekąd jest wykorzystywany do smażenia na nich to ten, który wytopi się z mięsa. Tłuszczu nie będzie dużo w znacznym stopniu odparuje. Tym samym, smażąc na patelni z powłoką nieprzywierającą, otrzymamy zdrową, pozbawioną nadmiaru tłuszczu potrawę.

patelnia-do-smazenia-bez-tluszczu

Patelnia grillowa – świetny sposób na smażenie bez dodatku tłuszczu

Nie zawsze musimy decydować się na zakup patelni z powłoką nieprzywierającą, jeśli chcemy smażyć bez tłuszczu. Innym rozwiązaniem, jest wykorzystanie do tego celu patelni grillowej. W odróżnieniu od patelni do smażenia bez tłuszczu z powłoką nieprzywierającą, patelnia grillowa posiada bardzo charakterystyczne prążki. Dzięki nim, tłuszcz, który wytapia się z potrawy, spływa na patelnię i nie zostaje wchłonięty przez potrawę – tak, jak po części ma to miejsce w przypadku patelni z powłoką nieprzywierającą. Potrawy, które przygotowywane są na patelni grillowej są nie tylko soczyste i smaczne, ale wykazują też obniżoną zawartość tłuszczu. Z tego względu, dietetycy rekomendują spożywanie potraw grillowanych tym osobom, które chcą znacząco zredukować swoją wagę.

Grill elektryczny – prostota gotowania

Potrawy, które przygotowywane są na grillu elektrycznym, także możemy uznać za dietetyczne. Tłuszcz pozostaje na grillu, a dodatkowo do potraw nie przedostają się trujące związki, które zawiera dym powstający w przypadku smażenia na tradycyjnym grillu. Smażenie potraw na grillu elektrycznym jest nie tylko zdrowe, ale też wygodne. Możemy przygotować je zarówno w domu, jak i poza nim, bez ryzyka zadymienia pomieszczenia. To świetna alternatywa, jeśli chcemy zjeść potrawy grillowane np. w środku zimy.

Nie tylko smażenie bez tłuszczu

Dużo mówi się o sposobach smażenia bez tłuszczu, a przecież potrawy, które zawierają tłuszcz, przygotowujemy także w piekarniku. Jak jednak zredukować ilość tłuszczu w takich potrawach? Jest na to kilka sposobów. Pierwszym z nich, jest wykorzystanie rożna. W przypadku przygotowania kurczaka z rożna w piekarniku z funkcją grill, znacząco minimalizujemy zawartość tłuszczu w danej potrawie. Tłuszcz spływa do pojemnika umieszczonego poniżej rożna i tylko w części jest wykorzystywany do „podlewania” nim kurczaka czy jakiegokolwiek innego mięsa. Potrawy z rożna są nie tylko pyszne, ale też i zdrowe – 100g kurczaka z rożna, pozbawionego skóry, ma tylko 100kcal! Z tego też względu potrawy przygotowywane na rożnie także są zalecane osobom zmagającym się z nadwagą.

smazenie-bez-tluszczu-czy-jest-zdrowe

Smażenie bez tłuszczu – prawda i mity

Na sam koniec, należy podkreślić, że jest zasadnicza różnica pomiędzy smażeniem bez tłuszczu a prażeniem. Każde mięso, które smażymy na patelni, będzie smażone z tłuszczem – choćby i tym, który się z niego wytopi. Mięsa prażone są niejadalne – prażymy słonecznik, orzechy czy sezam. Właśnie dlatego smażenie bez tłuszczu w rzeczywistości oznacza smażenie z niewielką jego ilością. Nie musimy pokrywać patelni olejem czy oliwą, aby potrawa była smażona z tłuszczem. Zarówno w przypadku mięs grillowanych czy smażenia bez tłuszczu na patelni z powłoką nieprzywierającą, tłuszcz będzie się wytapiał a tym samym sprawiał, że potrawa będzie smaczna i zdrowa. Można przygotować potrawy smażone o obniżonej zawartości tłuszczu, ale nie możemy powiedzieć, że w tych potrawach nie ma ani grama tłuszczu. Tłuszcze są potrzebne naszemu organizmowi, tak samo jak białko, węglowodany czy witaminy – więcej o tym możesz przeczytać w artykule – Tłuszcze roślinne czy zwierzęce. Zbilansowana i zdrowa dieta polega przede wszystkim na tym, by do takiego smażenia wybrać odpowiednią patelnię. Ważne jest także to, aby nadmiar tłuszczu pozostał na patelni i abyśmy go nie spożywali. Wówczas możemy mieć pewność, że nasze danie dostarczy nam wszystkich, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wartości odżywczych.