Które tłuszcze są zdrowsze – roślinne czy zwierzęce?

Tłuszcze poza tym, że na nasycone i nienasycone oraz płynne i stałe, przede wszystkim dzielimy na tłuszcze roślinne oraz tłuszcze zwierzęce, tzn. ze względu na ich pochodzenie. Zarówno jedne, jak i drugie powszechnie stosuje się w gastronomii do przygotowywania najrozmaitszych potraw. Jednak, które tłuszcze są zdrowsze – roślinne czy zwierzęce? Po jaki rodzaj tłuszczu warto sięgać częściej, a jakiego starać się unikać? Który tłuszcz – roślinny czy zwierzęcy sprawdzi się lepiej w przypadku poszczególnych dań i produktów? Sprawdźmy!

Tłuszcze roślinne

Chcąc odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule artykułu, czyli: „Które tłuszcze są zdrowsze – roślinne czy zwierzęce?”, musimy mieć przynajmniej podstawowe informacje na temat obu. Zacznijmy od tłuszczów roślinnych. Zaliczamy do nich wszystkie oleje tłoczone z roślin oleistych, w tym: olej rzepakowy, słonecznikowy, oliwę z oliwek, olej palmowy, kokosowy, lniany itp. Tłuszcze roślinne zawierają kwasy tłuszczowe nienasycone – jednonienasycone i wielonienasycone. Oznacza to, że stanowią one źródło cennych Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, które mogą być dostarczane do organizmu jedynie z diety. Jak w porównaniu do nich prezentują się tłuszcze zwierzęce i jakie tłuszcze – roślinne czy zwierzęce są dla nas lepsze?

Tłuszcze zwierzęce

Mamy już pewne informacje o tłuszczach roślinnych. A co wiemy na temat tłuszczów zwierzęcych? Otóż, tłuszcze zwierzęce, do których zaliczamy wszystkie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, m.in. masło tradycyjne i klarowane, smalec (wieprzowy, kaczy, gęsi), słoninę, tran są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, ale też cynku, witaminy B12 i wapnia. Wyjątkiem w tym przypadku są ryby, które tak, jak tłuszcze roślinne zawierają w swym składzie przede wszystkim kwasy omega 3 i 6. Wobec tego, które tłuszcze są zdrowsze – roślinne czy zwierzęce? Jakie tłuszcze – roślinne czy zwierzęce spożywać w dużych ilościach, a jakie ograniczać?

Tłuszcze roślinne czy zwierzęce – co lepsze?

Biorąc pod uwagę powyższe informacje zarówno na temat tłuszczów roślinnych, jak i tłuszczów zwierzęcych, odpowiedź na pytanie o to, które tłuszcze są zdrowsze – roślinne czy zwierzęce wydaje się oczywista. Tłuszcze roślinne są zdecydowanie cenniejsze dla naszego organizmu. Powinniśmy więc zadbać o to, by codzienne posiłki obfitowały w olej rzepakowy, oliwę z oliwek, olej lniany. Nie zapominajmy też o rybach, które stanowią wyjątek na tle tłuszczów zwierzęcych. A jeśli już sięgamy po tłuszcze zwierzęce inne niż ryby, niech będą to produkty możliwie najmniej tłuste. Ich spożycie nie powinno przekraczać 10% wartości energetycznej naszej diety.