Co to są tłuszcze trans?

W dzisiejszych czasach, gdy jesteśmy dosłownie zalewani przez wysoce przetworzoną żywność, w której niestety nie brakuje sztucznych barwników, ulepszaczy smaku, aromatów i konserwantów, zaczynamy poświęcać sporo uwagi kwestii odżywiania właśnie. Coraz więcej z nas świadomie wybiera produkty, myśli o odpowiednim zbilansowaniu diety, czyta składy zamieszczane na artykułach spożywczych. Niestety niektóre szkodliwe dla zdrowia substancje kryją się pod nic niemówiącymi nam nazwami. Przeglądając wspomniane składy, z pewnością zauważyliśmy, że w wielu pojawia się informacja o tzw. kwasach tłuszczowych trans. Co to są tłuszcze trans? Czy są dla nas bezpieczne czy wprost przeciwnie? Czy mają coś wspólnego z tzw. utwardzonymi tłuszczami roślinnymi? Co zaliczamy do tłuszczów trans? Przykłady wraz z wyjaśnieniem poniżej.

Kwasy tłuszczowe trans

Obecnie, tj. w końcu drugiej dekady XXI wieku, choć z pewnością wiemy już dużo więcej na temat zdrowego odżywiania, wciąż czujemy się mocno zdezorientowani. Co i rusz mówi się o produktach czy też substancjach, które dotychczas były nam nieznanie. Gubimy się w tym, co dobre, a co złe dla naszego zdrowia i samopoczucia. W ostatnim czasie zrobiło się też głośno o tzw. kwasach tłuszczowych trans. Co to są tłuszcze trans? Czy są równie pożądane w diecie co np. nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i 6? Niestety, wprost przeciwnie. Okazuje się, że nadmierne spożywanie kwasów tłuszczowych trans może powodować m.in. obniżenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL), na rzecz wzrostu złego cholesterolu (LDL), rozwój chorób serca i miażdżycy, zaburzenie profilu lipidowego, zmniejszenie wrażliwości tkanek na insulinę, a także wzrost tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie masy ciała.

Utwardzone tłuszcze roślinne

Kwasy tłuszczowe trans na dłuższą metę to niestety samo zło dla naszego zdrowia. Co jednak sprawia, że są tak szkodliwe? Dlaczego stanowić mogą źródło tak wielu wskazanych powyżej problemów? Co to są tłuszcze trans? Krótko mówiąc jest to jeden z rodzajów kwasów tłuszczowych (obok kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych), który w przeciwieństwie do dwóch pozostałych jest niekorzystny dla organizmu człowieka. Ich źródłem są utwardzone tłuszcze roślinne, choć jak się okazuje nie jedynym. Kwasy tłuszczowe trans występują również naturalnie. W jakich produktach znajdziemy tłuszcze trans? Przykłady poniżej.

Tłuszcze trans – przykłady

Skoro wiemy już co to są tłuszcze trans oraz jakie mogą być konsekwencje ich nadmiernego spożywania, najwyższa pora sprawdzić w jakich produktach możemy spodziewać się właśnie tłuszczy trans. Przykłady to wspomniane już utwardzone tłuszcze roślinne na czele z margaryną. Niestety na tym się nie kończy. Kwasy tłuszczowe trans występują również w mięsie i mleku, a co za tym idzie w produkowanej z nich żywności, np. w maśle i serkach homogenizowanych. Na szczęście oleje roślinne, np. olej rzepakowy są bezpieczne, oczywiście pod warunkiem, że są świeże. Musimy pamiętać, że nawet w najwyższej jakości oleju używanym wielokrotnie do smażenia zaczynają wytwarzać się szkodliwe związki.