Oleje rafinowane – co warto na ich temat wiedzieć?

Na temat olejów rafinowanych krąży po Sieci dużo opinii. Nie wszystkie z nich są prawdziwe. Oleje rafinowane, jeśli są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, są bardzo cennym źródłem tłuszczów i kwasów omega 3. Jakie jednak należy wybrać oleje rafinowane? Które z nich będą najlepsze do smażenia? Na te i wiele innych pytań na temat wykorzystania olejów rafinowanych do obróbki termicznej potraw znajdziecie odpowiedzi w naszym poniższym artykule.

Olej rafinowany – czyli jaki?

Zanim dokładnie omówimy to, jakie zastosowanie w kuchni może mieć olej rafinowany, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, które brzmi: Co to znaczy, że olej jest rafinowany? Rafinacja to nic innego, jak oczyszczenie tłoczonego oleju. W wyniku tego procesu, z oleju usuwane są co prawda sterole oraz inne związki, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Nie oznacza to jednak, że oleje rafinowane są niezdrowe. W wyniku procesu rafinacji, który przeprowadzany jest w bardzo wysokich temperaturach, powstaje olej uniwersalny. Charakteryzuje się on przede wszystkim tym, że może być bardzo długo przechowywany. Olej rafinowany, szczególnie rzepakowy, ma także bardzo wysoki punkt dymienia. Dzięki temu, może być on wykorzystywany nie tylko do obróbki termicznej w płytkim tłuszczu, ale też i w głębokim. Bardzo ważną informacją, jeśli chodzi o olej rafinowany jest także to, że w czasie smażenia, nie powstają szkodliwe dla naszego zdrowia tłuszcze. Należy także podkreślić, że olej rafinowany nie traci swoich wartości odżywczych nawet pod wpływem działania bardzo wysokich temperatur.

Oleje rafinowane i ich wartości odżywcze

Olej rafinowany, poza tym, że idealnie nadaje się do smażenia i może być długo przechowywany, posiada także szereg prozdrowotnych właściwości. To, co należy podkreślić w pierwszej kolejności, kiedy mówimy o olejach rafinowanych, to przede wszystkim to, że zawierają one bardzo duże ilości kwasów omega 3 i omega 6. Organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie takich kwasów wytworzyć, dlatego właśnie spożywanie tłuszczów – w tym przede wszystkim olejów roślinnych – jest wskazane w każdej diecie. Kardiolodzy zalecają spożycie tych kwasów w proporcjach 4:1, gdzie 4 oznacza kwasy omega 3, a 1 – kwasy omega 6. Oleje rafinowane wykazują też bardzo wysoką zawartość NNKT oraz różnego rodzaju witamin, w tym przede wszystkim witaminy E oraz B6. Spożywanie w odpowiednich ilościach olejów rafinowanych, nie tylko opóźnia procesy starzenia się skóry, ale też znacząco zapobiega powstawaniu takich chorób jak miażdżyca czy wzrostowi poziomu „złego cholesterolu” we krwi.

oleje-rafinowane

Oleje rafinowane – które z nich są najzdrowsze?

Nie każdy olej rafinowany, który znajdziemy na półce sklepowej, będzie charakteryzował się dobrą jakością. Kiedy przystępujemy do wyboru najlepszych olejów rafinowanych, musimy zwrócić przede wszystkim uwagę na to, czy są one tłoczone na zimno. Kolejną rzeczą, której nie można pominąć przy wyborze najlepszego dla nas oleju rafinowanego, jest zawartość witamin E oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto sprawdzić także to, jaki jest punkt dymienia danego oleju. Zdecydowanie najzdrowszy jest jednak olej rafinowany ryżowy. Tego oleju używa aż 1/3 ludności na świecie. Nie ma się jednak czemu dziwić. Rafinowany olej ryżowy to nieocenione źródło witaminy E oraz witaminy B. Dzięki temu, nie tylko znacząco opóźnia on procesy starzenia się skóry, ale dzięki witaminie B, znacząco poprawia proces spalania tkanki tłuszczowej. Wisienką na przysłowiowym torcie, jeśli chodzi o olej ryżowy, jest bez wątpienia jego oryginalny smak, którego nie sposób pomylić z żadnym innym.

Oleje rafinowane do smażenia – tak czy nie?

Olej rafinowany idealnie nadaje się do smażenia, a dzieje się tak za sprawą kilku czynników. Przede wszystkim, średnia temperatura punktu dymienia oleju rafinowanego (np. rzepakowego), wynosi około 209 stopni Celsjusza. Oznacza to, że na wysokiej jakości oleju rafinowanym możemy bez przeszkód smażyć potrawy zarówno w głębokim jak i płytkim tłuszczu. Dzięki temu, że punkt dymienia ma odpowiednią temperaturę, w czasie smażenia na oleju rafinowanym nie dochodzi do wytwarzania się szkodliwych dla zdrowia substancji, takich jak np. wolne rodniki. Ponad to, oleje rafinowane, nawet podczas obróbki termicznej w bardzo wysokich temperaturach, nie tracą swoich wartości odżywczych. Tym samym, zawartość kwasów tłuszczowych nienasyconych oraz jednonienasyconych jest odpowiednia dla zachowania zdrowia. Oleje rafinowane na zimno, kiedy są wykorzystywane do smażenia nie tracą także drogocennych witamin. Innymi słowy, dobrej jakości olej rafinowany, powinien znaleźć swoje miejsce w każdej kuchni. Sprawdź także więcej informacji o tym, jaki olej do smażenia będzie najlepszy – przeczytaj artykuł. Jeżeli z kolei szukasz alternatyw dla olejów rafinowanych, sprawdź, czy można smażyć na oliwie z oliwek lub dowiedz się więcej, jak wygląda smażenie bez tłuszczu.